קיימת אפשרות גם ללקויי למידה ללמוד במוסדות אקדמיות ולרכוש מקצוע אשר מתאים לכישוריהם האישיים. מרכז הנגישות במוסד האקדמי מייעץ, תומך ומסייע לסטודנטים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. הסיוע ניתן בסביבה תומכת היא מאפשרת לסטודנטים עם קשב וריכוז לשפר את המיומנויות שלהם בתחומים שונים: בניהול עצמי, בארגון ותכנון זמן וחומרי למידה, ולהתמודד עם דחיינות, היא מלמדת כיצד לסכם הרצאות, וכיצד להתכונן לבחינות, אסטרטגיות מסייעות לייעול תפקודי הזיכרון, ולהבחין בין עיקר ותפל בנושאים הנלמדים.
תהליך קביעת התאמת הלימודים לכל סטודנט בעל מגבלה כלשהי
ההתאמות נקבעות בהתאם לסוג הסטודנט והמגבלה המאובחנת אצלו, המטרה היא לאפשר לסטודנט שוויון הזדמנויות כדי שיוכל להגיע למיצוי יכולותיו, תוך שמירה על הרמה האקדמית של הקורס.
המועמדים לאקדמיה מגישים מסמכי אבחון אשר מאשרים שאובחנו בת"ל או אבחון דידקטי על ידי מומחה בלקויות למידה. מסמכים אלה נבחנים דרך מערכת ממוחשבת והם באחריותם של המועמדים.
המסמכים נמסרים לצוות המקצועי של האקדמיה המורכב ממומחיות בלקויות למידה. קיימים שיקולים בהחלטה של הכוונה ללימודים לכאן או לכאן של כל אחד מהמועמדים, אשר כוללים בחינה של הדיווח העצמי, ההיסטוריה ההתפתחותית של המועמד והממצאים המדווחים בדו"ח האבחון. הצוות המקצועי יישאף להתאים את התנאים לצרכי המועמדים אך אינו מתחייב לקבל את ההמלצות ולבצעם כיוון שהאבחון המוגש תקף בטווח של חמש שנים מזמן ביצועו.
לקות למידה והפרעת קשב
הזכאות להתאמות בבחינות נשקלת על בסיס אבחנה של לקות למידה התפתחותית כמו לדוגמה:
דיסלקציה – המוכרת כלקות קריאה, היא מתבטאת ברצף של קשיי למידה אישיים אשר נובעים מליקויים ברכישת מיומנויות בסיסיות של הקריאה, האיות או הכתיבה היא מאופיינת בקשיים משמעותיים בעיבוד מידע, בזיכרון העבודה וכישורים בסיסיים, בארגון, ברצף ובמיומנויות מוטוריות.
דיסגרפיה – ליקוי בכושר הכתיבה בכתיבת טקסט ובכתב יד בלתי קריא ובלתי מאורגן, הכתיבה לרוב איטית, מסורבלת ולא ניתנת לקריאה והבנה, כוללת שגיאות כתיב רבות וגורמת לטעויות בבנייה וניסוח משפטים ושימוש לא נכון בכללי הכתיב והתחביר הגורם לכתוב טקסטים קצרים בלבד, או להימנע מכתיבה כלל ולכן ההבעה בעל פה היא טובה יותר מההבעה בכתב. הרמות בליקוי זה הן שונות וגם משתנות מאדם לאדם.
דיסקלקוליה. – לקות למידה אשר מתבטאת כפגם ביכולת המתמטית של האדם ביחס לבני גילו, בעלי מנת משכל דומה.
הנחיות ייעודיות
קיימות הנחיות מיוחדות לסטודנטים הלומדים בשנת השלמה לבחינות מועצת רואי החשבון זכאות להתאמות במסגרת לימודי השלמה (שנה ד' חשבונאות) נבחנת בהתאם לכללים הנהוגים במועצת רואי החשבון. זכאות להתאמות בבחינות על רקע מגבלה: רפואית, נפשית או חושית נשקלת על בסיס אבחנה עדכנית מרופא מומחה.
לצורך בחינת הבקשה, יש להגיש את המסמכים הבאים: שאלון אישי, מסמך רפואי מרופא מומחה בהתאם לקריטריונים המפורטים בשאלון האישי. לאור כל ההטבות, גם בעלי לקויות שונות מסוגלים ללמוד בהצלחה גדולה.
אישור התאמה של הפרעת קשב וריכוז מחייב בחינה של השפעת הפרעת קשב וריכוז על תפקודי הלמידה. לא ניתן להגיש רק אבחון קשב וריכוז רצויה התייחסות לפגיעה התפקודית בלמידה כמו אבחון דידקטי.
המאמר פורסם באדיבות פורטל הלימודים https://2learn.org.il/